Kamis, 19 November 2015

Bagaimana Merawat Batu Buah Pinggang Sememangnya

Bagaimana Merawat Batu Buah Pinggang Sememangnya

Adakah anda atau seseorang yang anda kenal mengalami batu karang? Dianggarkan 10 peratus daripada penduduk di Amerika Syarikat akan mempunyai batu karang pada satu ketika dalam hidup mereka, menyatakan Institut NIH Diabetes dan pencernaan dan Penyakit buah pinggang. Buah pinggang adalah organ berbentuk kacang yang beroperasi sebagai penapis untuk mengeluarkan bahan buangan daripada darah dan kemudian mengeluarkan produk-produk sisa, bersama-sama dengan garam yang berlebihan dan air, dari badan melalui air kencing. Apabila terdapat sejumlah besar sisa terlalu sedikit cecair, kristal mula terbentuk.

Kristal menarik unsur-unsur lain dan bon bersama-sama untuk membentuk pepejal yang akan mendapatkan yang lebih besar melainkan ia pindah dari dalam tubuh dengan air kencing, dengan itu membentuk batu buah pinggang. Batu karang adalah penyebab biasa darah di dalam air kencing dan sering sakit teruk di bahagian abdomen, rusuk atau pangkal paha. Keadaan yang mempunyai batu-batu yang dipanggil nephrolithiasis atau urolithiasis. Batu karang adalah salah satu gangguan yang paling biasa dalam saluran kencing. Menurut Yayasan Buah Pinggang Kebangsaan, setiap tahun, di Amerika Syarikat lebih satu juta orang mengalami batu dan lebih daripada setengah juta orang pergi ke bilik kecemasan untuk masalah batu karang.

Jika anda mempunyai batu-batu, anda mungkin sudah tahu bagaimana menyakitkan ia boleh. Anda mungkin juga telah membuat penyelidikan untuk rawatan semulajadi untuk batu. Walaupun kecil batu-batu senyap yang boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang, atau bahkan kegagalan buah pinggang. Ramai penghidap sering menunggu untuk lulus ia keluar dengan sendiri dengan air kencing sebagai menentang untuk memohon semua rawatan semula jadi untuk batu, tetapi ia boleh menjadi lebih merosakkan jika tidak dirawat. Ini bukan sahaja dengan hebat menyakitkan, tetapi batu itu boleh berkembang dalam saiz atau menyebabkan kerosakan teruk pada jalan keluar. Rasa sakit biasanya begitu teruk bahawa ia adalah sukar untuk mengawal, walaupun dengan ubat penahan sakit yang paling berkuasa.

Ahli-ahli sains telah menunjukkan bahawa cara terbaik untuk menghapuskan dan mencegah batu adalah dengan memperkenalkan bahan-bahan semula jadi dalam air kencing anda yang membantu pecahan komposisi kimia batu. Bahan-bahan ini dipanggil ejen lithontriptic dan mempunyai bukti saintifik yang luar biasa membuktikan mereka bekerja. Jika anda mempunyai lebih daripada satu batu, terutamanya jika anda mempunyai sejarah keluarga batu, anda lebih cenderung untuk mempunyai batu karang lagi. Malah, ada kemungkinan 60% bahawa batu anda akan berulang lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar